Rondreis Amerika (New England) - Dag 8

8 augustus 2016 - Woodstock, New Hampshire, Verenigde Staten

We waren op dag 7 (gisteren) aangekomen in Vermont maar omdat we een ontzettend lange rit achter ons hadden, het al laat was en we moe waren, zijn we gelijk gaan slapen.

De volgende dag waren we klaar om alle mooie natuurgebieden in Vermont en New Hampshire te bezichtigen. Al kan ik je vertellen dat deze staten bijna één groot natuurgebied zijn. 95% is groen en het is daar zo fantastisch om doorheen te rijden. Ik kan heel goed begrijpen dat mensen wachten tot de herfst omdat het dan nog net een stukje mooier is.

We gingen in ieder geval vroeg richting Flume Gorge, gelegen in Franconia Notch State Park. Hieronder een impressie van wat we onderweg zagen:

Covered Bridges!White Mountains
More covered bridgesNew Hampshire wegen

We kwamen al redelijk vroeg aan bij Flume Gorge, betaalden voor een ticket (gelijk ook voor Cannon Mountain) en gingen naar binnen. Flume Gorge was net open (het was half 9) en...we waren de enigen.

We genoten van de bosrijke omgeving en de natuurlijk de flumes (diepe gesleten afgronden tussen bergketens waar water doorheen stroomt). De temperatuur was heerlijk, het was doodstil en we hebben een tijdje niets tegen elkaar gezegd want wat is er mooier dan luisteren naar kabbelend water en fluitend vogels, zonder dat daar toeristen doorheen schreeuwen.

Flume Gorge ingangFlume Gorge wandelpadenInside Flume Gorge

Uitzicht vanaf de brug in Flume GorgeFlume
Ik moet er wel bij zeggen dat het park niet bijzonder groot is en je er in ongeveer een uur of anderhalf doorheen wandelt. De entreeprijs is ook redelijk hoog voor zo'n korte wandeling maar als je gelijk een ticket koopt voor Cannon Mountain ben je wat goedkoper uit.

Dit was dan ook de volgende bestemming. In de verte zag je Cannon Mountain al liggen. Tussendoor natuurlijk wel via de Kancamagus rijden, dat mag je niet missen.

We gingen met de Gondola omhoog, opnieuw redelijk prijzig, maar ja dat is Amerika. Eva heeft hoogtevrees dus voor haar was het even slikken maar ik vind het super dat ze toch ging. We zaten in een propvolle kar met kinderen en terwijl de Gondola-gast (die meneer die dingen verteld over de berg) aan het vertellen was dat we stil moesten zijn zodat we misschien beren konden zien, wilden een grote groep kleintjes hun muil niet houden wat resulteerde in geen beren, omdat geluid ze wegjagen. Thanks, kids!

Boven op de berg kon je naar een uitkijk toren of een pad bewandelen zodat je een stuk de berg op/af ging. Hier koos ik voor alleen bleef Eva achter omdat ze het te eng vond. Ik had goede schoenen aan en liep door de bossen op zoek naar een mooi uitzicht. Die had ik gevonden:

Boven op Cannon MountainUitzicht Cannon Mountain wanneer je het pad afdaalt
Donkere wolken pakten samen!
Niet veel later begonnen er onweerswolken te ontstaan. Het is natuurlijk niet handig om boven op een berg te staan, op een open plek op dat moment. Ik besloot terug te lopen (ongeveer een uurtje wandelen) en kwam toevallig een Amerikaan tegen met een hond. We hebben een uur lang gepraat over politiek, cultuur, onderwijs (allebei in het onderwijs) en Nederland. Het was super.

Aan het eind van de middag kabbelden we weer omlaag.
Gondola op Cannon Mountain

De rest van de dag hebben we heerlijk doelloos rondgereden, lekker gegeten en gepraat over wat we allemaal gezien hadden. Deze maandag was zeker één van de mooiste dagen van de vakantie. Ons vooruitzicht voor de volgende dag was Waterbury/Stowe, ofwel de Ben & Jerry's fabriek, Montpelier en Burlington.